Fortsatt påverkan på sjöfrakter till/från Asien: – Så hanterar vi de aktuella utmaningarna

Publicerad 2024-01-18

Över 30 dagar har gått sedan den första attacken vid Röda Havet och än så länge har konflikterna inte lagt sig. Mycket har hänt under dessa veckor och vi vill med dagens nyhetsbrev uppdatera er om de senaste dagarnas attacker, men framför allt också dela med oss av vilka åtgärder vi vidtar i vårt arbete för att fortsatt leverera en bra service till våra kunder.

USA tillsammans med Storbritannien har senaste veckan attackerat utvalda mål i Jemen, så sent som igår genomfördes fyra nya tillslag mot Huthi ställningar i landet.

Joe Biden, USA: president, menar att detta är ett direkt svar på de attacker som har genomförts mot handelsfartygen i området. Syftet är att slå ut resurser och därmed minska möjligheten för framtida attacker.

Som svar på ovan så har det rapporterats om nya attacker från rebellerna, både under måndagen och tisdagen. Två bulkfartyg från Grekland och USA blev anfallna, där det amerikanska fartyget attackerades vid Adenviken.

I och med att en av attackerna skedde i Adenviken så innebär det att riskområdet har utvidgats från tidigare Bab Al-Mandeb sundet, osäkerheten i området är med andra ord påtaglig.

Som tidigare förmedlat så ser vi ett fortsatt scenario där rederierna väljer vägen om Godahoppsudden vilket innebär längre ledtider, minskad kapacitet (s.k lost vessel) och luckor i förutbestämda tidtabeller, belastade hamnar med risk för köbildningar och på sikt eventuell brist på tomma containers.

I den volatila och osäkra situationen så konstaterar vi även en snabbt förändrad prissättning från rederierna, dels till & från aktuell regionen, dels för all last som normalt sett trafikerar via Bab Al-Mandeb och Suezkanalen. Situationen gör dock att helt andra relationer som inte har en direkt koppling till just Suezkanalen också påverkas.

Att den så viktiga Panamakanalen, sedan en tid tillbaka, har en begränsad kapacitet påverkar även den globala handeln och sjöfarten.

Hur jobbar vi på C Land för att säkerställa vår service?

Med tanke på världsläget och den turbulens som vi befinner oss i vill vi förklara lite mer kring hur vi jobbar för att fortsatt säkerställa en hög servicegrad mot våra kunder. Vi har utifrån våra processer tagit beslut om några extra insatser för att på så sätt optimera vårt arbete och möta förväntningar samt behov om att förmedla den senast kända informationen som finns.

Vi på C Land har en gedigen gemensam erfarenhet och kunskap om hur branschen fungerar, hur vi inhämtar och verifierar information samt vilka frågeställningar vi bör ta i beaktning vid estimering av datum eller liknande. Trots det så är det utmanande att ha svar på allting när hela leveranskedjan är oförutsägbar och svår att sia om i dagsläget.

Den tillgängliga informationen är relativt osäker och trots att vi jagar efter mer information så är det inte alltid att vi får de svar som vi behöver för att kunna förmedla det vidare till våra kunder.

Rederierna väljer ibland av säkerhetsskäl, när man närmar sig oroliga områden, att stänga av transpondern som visar fartygets position under transportens gång. Detta gör det självklart problematiskt för oss att veta exakt vart båten befinner sig.

Vi vill med ovan information ge er en inblick i vad vi jobbar med och upplysa er om de utmaningar som vi står inför.

Varje dag gör vi analyser och kvalificerade bedömningar med en mängd olika faktorer som grund, för att landa så nära verkligheten som möjligt och spegla det mot er. Vi hamnar inte alltid helt rätt, men varje datum som står angivet i COS är noga övervägt och välgrundat.

Vi förstår självklart att detta är utmanande för er och era kunder och vi hoppas på förståelse i denna situation. Vi vill också försäkra er om att vi jobbar med stort engagemang i att navigera utifrån nuvarande förutsättningar för att leverera en så bra service som möjligt.

Commitment Beyond Borders. Always.

Med vänliga hälsningar,

C Land Logistics.

 

Tidigare nyhetsbrev om situationen vid Röda Havet:

Oroligheterna vid Röda Havet fortsätter

Fortsatt oroligt vid Röda Havet – påverkar hela leveranskedjan

Uppdatering om situationen vid Röda Havet

Missilattacker vid Röda Havet

Logga in till COS
Shipment Status
Shipment No.
XXXXXXXX
Port of Loading
XXXXX
Destination
XXXX XXXXXXXXX
BL-number
XXXXXXXXX
ETD
XXXX-XX-XX
ETA
XXXX-XX-XX
No. of CLI
123
Gross Weight
1234.5
Volume
12.34