Energiransonering mot industrier i kombination med Kinas ledighet, Golden Week, har gjort att efterfrågan på järnvägsfrakt mellan Kina och Europa lättats något. Däremot så har ett covid-utbrott i Khorgos, en omlastningspunkt i Kazakstan, skapat köbildning och det är fortsatt en hel del förseningar på järnvägen.
Transittiderna är därför lite längre jämfört med det normala och utlovade, i dagsläget ligger transittiden på cirka 30–35 dagar.
Trängsel i norra Europas hamnar
De så viktiga omlastningshamnarna har fortsatt stora utmaningar med långa väntetider för ocean och feederbåtar. Vi ser ett stort antal båtar som ligger och väntar för att lägga till i hamn och lasta om sitt gods, men på grund av den ansträngda situationen så uppstår det förseningar. Följdeffekten blir också att det tar längre tid för godset att fraktas vidare till resten av Europa, däribland Skandinavien.
Rederiernas situation
Förmågan hos rederierna att hålla sina utlovade ledtider har kraftigt försämrats. Vi ser att det uppstår allt fler s.k. ”blankseglingar” vilket innebär att rederierna försöker att köra igen förlorad tid genom att stryka utvalda hamnar i den tänkta tidtabellen. Dessvärre leder detta till att gods blir stående kvar i dessa hamnar.
Som åtgärd genomför nu rederierna nya kraftiga ändringar i sina rutter för att försöka hamna rätt i den tänkta tidtabellen.
Kontakta oss gärna för ytterligare detaljer,
Med vänliga hälsningar
Henrik Bengtson