Sjöfrakt: Krisen vid Röda Havet fortsätter

Publicerad 2024-02-02

Vi har nu gått in i februari månad och ännu har vi inte sett slutet på den konflikt som utspelat sig vid Röda Havet i snart 50 dagar. År 2024 fortsätter i en oförutsägbar anda och vissa analytiker spekulerar i att krisen vid Röda Havet kan leda till större utmaningar för de globala leveranskedjorna jämfört med det vi såg och upplevde under pandemin.

I en artikel publicerad den 18 januari av CNBC belyser forskningsorganisationen Sea-Intelligence att kedjereaktionerna som orsakats av att rederierna lägger om sina rutter och seglar via Godahoppsudden leder till en större total påverkan än vad vi såg under pandemin. Detta trots att efterfrågan på marknaden generellt är lägre i dagsläget. Den stora oron som artikeln belyser ligger i att de längre transittiderna på handelsvägen mellan Europa och Asien leder till stora luckor i förutbestämda tidtabeller. Detta i sin tur gör att containrar ofta blir stående i hamn längre än planerat på grund av att båtarna är sena, vilket också är något som vi har börjat märka av.

Däremot menar Sea-Intellegence att den totala kapaciteten på marknaden är större i dag jämfört med under pandemin, enligt deras siffror så uppskattar de att cirka 10% av rederiernas samlade kapacitet inte är i bruk just nu. Så om ytterligare fartyg hade satts in på traden så skulle det kunna blir en bättre balans i fartygstillgängligheten på marknaden – men om det är en åtgärd som rederierna vill göra, vet vi inte i dagsläget.

Vi har den senaste tiden också noterat att det lite slarvigt sägs att Suezkanalen är stängd och att trafiken har upphört helt och hållet genom kanalen – vilket inte är fallet!

Fortsatt bedrivs det sjöfart med varierande typ av fartyg genom Bab Al-Mandeb sundet och Suezkanalen men där vi konstaterar att majoriteten av rederierna och de större containerfartygen till/från Europa – Asien har styrt om sin trafik till att runda Afrikas sydspets.

Vidare så har vi också läst rapporten från MSCHOA (EU Navfor´s), informationscentrum för sjöfart runt Afrikas Horn, där de konstaterar 21 potentiella piratdåd sedan slutet av november i vattnet kring Afrikas Horn varav 6 är bekräftade. Dessa incidenter är inte sammankopplade med Huthirebellernas attacker mot handelsfartyg utan är mer att anse som sjöröveri vilket pågått i flera år. Omdirigering av marina stridskrafter mot området kring Jemen gör att dessa pirater ser nya möjligheter och vilka utgår ifrån Afrikas östkust.

Vi vill med informationen ovan påvisa att situationen fortsatt är volatil och att vi än så länge inte har sett alla effekter av den konflikt som fortsatt råder vid Röda Havet.

Vi fortsätter att följa utvecklingen och informerar löpande de som blir berörda.

Vid ytterligare funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar,

C Land Logistics.

Logga in till COS
Shipment Status
Shipment No.
XXXXXXXX
Port of Loading
XXXXX
Destination
XXXX XXXXXXXXX
BL-number
XXXXXXXXX
ETD
XXXX-XX-XX
ETA
XXXX-XX-XX
No. of CLI
123
Gross Weight
1234.5
Volume
12.34